Tuesday, June 10, 2008

Räkor Palak













När en kompis och jag åt indiskt senast åt jag en jättesmarrig rätt med små räkor i en sås av spenat och tomat (tror jag). I söndags gjorde jag ett försök att återskapa denna rätt här hemma, den blev inte som på restaurangen men riktigt god ändå. Detta är dock inget för den som skyggar för kalorier för rätten innehåller mycket fett. Nästa gång ska jag testa att använda yoghurt istället för grädde i såsen så får vi se hur det blir.

Räkor Palak
500 g räkor med skal
250 g fryst bladspenat
3 tomater
1 stor gul lök
5 vitlöksklyftor
ca 2 msk hackad ingefära
1 grön chili (mer om man vill ha mer hetta)
1 tsk hel spiskummin
1 tsk mald spiskummin
1 tsk garam masala
1 rågad tsk gurkmeja
knappt½ tsk brunt senapsfrö
½ dl matolja
ca 2 dl grädde
ev. lite vatten till spädning
Tina och skala räkorna. Låt spenaten tina och rinna av i ett durkslag. Strimla löken tunt. Finhacka ingefäran och tre av vitlöksklyftorna. Hacka tomaterna grovt. Hetta upp oljan i en wokpanna eller stor gryta. Fräs de torra kryddorna i oljan och sänk värmen. Låt sedan en gula löken fräsa med på låg värme till den har mjuknat. Tillsätt även vitlök, ingefära, chili och stek någon minut. Tillsätt tomathacket och låt även spenaten fräsa med på medelvärme. Tillsätt räkorna, slå på grädden, pressa i de resterande vitlöksklyftorna (om du gillar vitlök annars kan du ju hoppa detta) och låt det hela koka ihop sig under några minuter. Servera med basmatiris och gärna med chapatis eller naanbröd om du orkar baka det. (Det orkade inte vi, vi åt papadums med mangopickle inann istället).

No comments: